Zagadnienie dotyczące dobrej reklamy jest niezwykle szerokie i mieści w sobie bardzo dużo różnorodnych kwestii. Tym, co jest najważniejsze i dotyczy każdego przekazu, jest jego skuteczność. To właśnie główny cel każdego marketera czy osoby dbającej o reklamę i wizerunek danej firmy i oferowanych przez nią usług, czy produktów. Na samą skuteczność nie ma tak naprawdę jednej idealnej porady, która pasowałaby do każdej branży. Efektywność tworzonego przekazu jest zależna od rozmaitych czynników, co wynika w tego, że sami konsumenci — odbiorcy reklam, nasze grono docelowe — jest także zróżnicowane. Na szczęście jesteśmy w stanie wskazać kilka kluczowych elementów, które będą niezależne od panujących trendów oraz targetu reklamowego. Podpowiadamy, o czym należy pamiętać, tworząc skuteczną reklamę, która jest kluczem do sukcesu każdej firmy.
Przekaz reklamowy — od tego zacznij
Na samym początku należy zwrócić uwagę na kilka podstawowych kwestii dotyczących kampanii reklamowych i działań mających na celu budowanie wizerunku danej firmy czy promowanie jej usług bądź produktów. Tak naprawdę dobrze zaprojektowana reklama, aby była skuteczna, musi powstać w oparciu o strategię i plan odpowiadający na kluczowe pytania. Zanim wybierzemy format przekazu reklamowego i puścimy go w świat czy to w postaci kolportażu ulotek, czy może dużych banerów, warto zatrzymać się nad kilkoma pytaniami:
- Czy wiem, co tak naprawdę jest celem wypuszczanej przeze mnie reklamy? Może to być zwiększenie sprzedaży — tak naprawdę dotyczy to większości przypadków — ale nie jest to jedyny wybór;
- Kto stanowi moją grupę docelową? Każda reklama ma w końcu do kogoś trafić, więc zanim powstanie i ujrzy światło dzienne, powinna być jasno określona pod kątem tego, kto jest jej odbiorcą;
- Czy treść i elementy wizualne zastosowane na reklamie rzeczywiście odpowiadają potrzebom i możliwościom mojej grupy docelowej?;
- Jakie reklamy wypuszcza moja konkurencja? Być może będzie to źródło bardzo cennych informacji i wskazówek, które pozwolą na skuteczniejsze dobranie formy promowania produktów czy usług w Twoim przypadku;
- Jaki mam budżet reklamowy, z którego mogę korzystać? To on będzie warunkować skalę działań reklamowych.
Jeśli już uzyskasz odpowiedzi na tych pięć podstawowych pytań, możesz świadomie przejść dalej, wybierając cele reklamy czy elementy przekazu reklamowego, które idealnie sprawdzą się w Twoim przypadku.
Jakie są funkcje reklamy?
Wiele osób nie jest w ogóle świadomych tego, jak różnorodne i szerokie mogą być funkcje reklamy. Dlatego warto mieć je na uwadze, wybierając dla siebie taką, która idealnie spełni oczekiwania potrzeby biznesu oraz rynku. Pośród najważniejszych celów możemy śmiało wymienić:
- Funkcja informacyjna reklamy — chyba najbardziej podstawowa i główna rola, którą odgrywa każda reklama. Chodzi w niej o nic innego jak o przekazywanie w jasny sposób najważniejszych informacji na temat usług, produktów, promocji bądź rozmaitych wydarzeń. Pozwala to na dostarczenie klientom wiedzy o tym, co dane rozwiązanie może zaoferować, a przy tym, jakie są korzyści z nim związane.
- Funkcja perswazyjna reklamy — oprócz obiektywnych faktów i informacji o obiekcie danej reklamy, znajdziemy w niej próbę przekonania odbiorców do zakupu danego produktu czy skorzystania z konkretnej usługi. Tutaj wykorzystywane są skuteczne techniki perswazyjne dobierane w umiejętny sposób w zależności od grupy docelowej i przedmiotu reklamy. Mogą być to emocje, zjawiska społeczne czy argumenty logiczne. Wszystko, by przekonać odbiorców do podjęcia konkretnej akcji.
- Funkcja kreacyjna reklamy — nie da się ukryć, że ważne jest także to, by reklama pozwalała na umiejętne kształtowanie wizerunku marki. Zależy nam w końcu na tym, aby klient podjął nie jednorazową akcję, a został z nami na dłużej i nas zapamiętał. Pomagają w tym nie tylko odpowiednio dobrany przekaz, który jest skuteczny, ale także elementy wizualne łatwe do zapamiętania jak kolorystyka czy logo budujące tożsamość marki.
- Funkcja edukacyjna reklamy — trzeba wspomnieć także o tym, że wielokrotnie kampanie reklamowe i przekazy mają także służyć edukowaniu i poszerzaniu wiedzy odbiorców na dany temat — mogą być to trendy, nowe technologie czy w ogóle sposoby wykorzystywania danego produktu.
- Funkcja ułatwiająca dokonanie wyboru — warto mieć na uwadze, że dzisiejszy rynek jest przesycony mnóstwem produktów i usług, przez co konsumenci wielokrotnie są przytłoczeni i nie wiedzą, jaką decyzję mają podjąć. Dobrze stworzona skuteczna reklama ułatwi im właśnie dokonanie najlepszego rozwiązania i podjęcie świadomego wyboru.
Główne elementy przekazu reklamowego
Tworzenie przekazu reklamowego nie jest łatwym zadaniem, jeśli chcemy, aby był on rzeczywiście w pełni skuteczny i oryginalny. Elementy reklamy, które należy znać i umieszczać w realizacjach to przede wszystkim chwytliwy tytuł bądź nagłówek. To tak naprawdę pierwsza rzecz, która przykuwa uwagę odbiorcy i warunkuje, czy zostanie on z nami na dłużej, czy jednak zrezygnuje. Musi być on krótki, zwięzły i zachęcający do podjęcia wskazanej akcji. Jeśli już o niej mówimy, branżowo nazywana jest jako CTA, czyli call to action. Przekaz reklamowy pozbawiony nawołania do wykonania jakiegoś działania będzie mało skuteczny. Może być to krótkie „Zadzwoń do nas” albo „Kup teraz”.
Ogromną rolę w reklamie odgrywa niewątpliwie zawarty na niej element graficzny — obraz czy zdjęcie. Nie tylko niesie za sobą wartość informacyjną, ale przede wszystkim emocjonalną. Elementy reklamy to także slogan — krótkie hasło kojarzone z marką i zdecydowanie łatwo zapamiętywane. Ponadto jest to tekst reklamowy, mający za zadanie informować, ale także przekonywać do wyboru danego rozwiązania. Powinien być on zrozumiały, czytelni i napisany językiem korzyści. Skuteczna reklama nigdy nie może być pozbawiona logo i brandingu danej marki. W końcu chodzi nie tylko o sprzedaż, ale także budowanie świadomości i tożsamości danej firmy, a to będzie niemożliwe, jeśli nie zadbamy o spójność.
Formy przekazu — co warto wiedzieć?
Tworzenie przekazu reklamowego to prawdziwa sztuka. Szczególnie że dysponujemy szeregiem środków oraz sposobów, by tworzyć atrakcyjny przekaz, który zostanie pozytywnie odebrany przez konsumentów. Wśród możliwości, jakie daje nam rynek, mamy przede wszystkim ciekawe dla oka i chwytliwe reklamy wizualne. To plakaty umieszczane w miejscach publicznych czy sklepach, obszerne banery reklamowe czy broszury, katalogi, ulotki. Mogą być to także inne formy — dźwiękowe, wideo, cyfrowe, społecznościowe, mobilne, kinowe, marketing szeptany czy reklama guerilla. Są to niewątpliwie najskuteczniejsze formy przekazu reklamowego, często wykorzystywane przez marketerów, by dotrzeć do swojej grupy docelowej. Kombinacja różnych form przekazu może pomóc w osiągnięciu maksymalnej skuteczności reklamy.